14
OPERA
Tilbaken til forsiden
Jeg deltok i den internasjonale arkitektkonkurransen for ny opera i Oslo i år 2000. Jeg vant ikke, men fikk mye god omtale.

Jeg ønsket meg et skinnende, høyt, elegant monument for norsk opera og ballett. Som et hvitt, gjennomsiktig dobbeltseil her ved sjøkanten, et vakkert motiv som kunne sees langt ute fra fjorden og nærområdene i Oslo, alltid godt synlig på tross av det stadig økende antall høyhus bak og rundt.

Seilene skulle lages i hvitt glass, ikke mulig å se gjennom utenfra om dagen, men så bli mer og mer gjennomsiktig når mørket falt på og det nærmet seg tid for forestillinger. Man skulle kunne ’se’ bygningen som en opera i seg selv. Jeg vektla også at bygningen skulle fremstå som en vakker, frittstående skulptur uten ’bakside’ – uansett hvilken vinkel man måtte se den fra.

An opera begins long before the curtain goes up and ends long after it has come down. It starts in my imagination,
it becomes my life, and it stays part of my life long after I've left the opera house.
- Maria Callas